Drie keer drie is….leuk! – december 2015
Drie keer drie is….leuk!
december 2015
Het is belangrijk dat kinderen de keersommen geautomatiseerd hebben. Je gebruikt de sommen in het dagelijks leven. En, je gebruikt de sommen als basis voor andere sommen. De keersommen komen in het rekenen terug bij het rekenen met breuken, procenten en andere onderdelen. Het is belangrijk dat je de antwoorden van de keersommen snel kent. Op deze manier houdt het werkgeheugen namelijk ruimte over om het deel van de som uit te rekenen dat niet uit het hoofd is geleerd.
Voor veel kinderen is het niet voldoende om alleen op school te oefenen. Als je ook thuis oefent zal het automatiseren sneller gaan. Maar, op welke manier kun je de sommen het beste oefenen én hoe houd je het oefenen leuk?
Je kunt samen op veel manieren en op verschillende momenten de keersommen oefenen. Er zijn allerlei oefenboeken, werkbladen en sites om te oefenen. Belangrijk is dat kinderen het materiaal leuk vinden om mee te werken. Op die manier zijn ze meer gemotiveerd om te oefenen.
Het leren van de keersommen is een kwestie van heel veel herhalen. Je kunt op veel verschillende manier oefenen. Het is leuk om het spelenderwijs aan te pakken. Hieronder volgen een aantal tips.
Voor veel ouders is de tafelposter al bekend. Het is een grote poster die je op kunt hangen. Hang hem op een plek waar je veel komt. Zo zien kinderen de tafels vaak en kunnen ze de sommen makkelijker onthouden.
Ook het tafellied is bekend voor veel ouders. Het zingen van dit liedje zorgt voor veel herhaling. Het is een goede manier om de tafels in het hoofd te krijgen.
Ik gebruik tijdens mij begeleiding vaak een tienkantige dobbelsteen. Deze kun je kopen in een speelgoedwinkel. Voor dit spel heb je een vel papier met hokjes nodig en twee dobbelstenen. Dobbel met de dobbelstenen. Het aantal ogen is de som. Maak nu een tekening van de som. De ene dobbelsteen geeft het aantal hokjes naar beneden aan. De andere dobbelsteen geeft het aantal hokjes ‘opzij’ aan. Teken het aantal vakjes. Tel nu het aantal vakjes. Dit is het antwoord op de som.
Je kunt de keersommen ook oefenen tijdens het traplopen. Schrijf iedere som van ‘de tafel’ die je moet leren op een blaadje. Leg op iedere trede van de trap een blaadje; op de onderste 1 x.., op de trede daarboven 2 x .. enzovoort. Iedere keer als je de trap oploopt of afloopt noem je de som en het antwoord. Je mag ‘spieken’ als je het niet weet. Zo oefen je ongemerkt de sommen.
Je kunt ook samen bingo spelen. Maak een bingokaart met de antwoorden van de tafels die de kinderen moeten weten. Noem een keersom en wanneer het antwoord op jouw kaart staat, mag je dit doorstrepen. Wie heeft er als eerste bingo?
Tijdens mijn begeleiding probeer ik altijd spelenderwijs te leren en te werken met kinderen. Plezier ervaren tijdens het leren is belangrijk. Wil je meer weten over de individuele begeleiding (remedial teaching)? Kijk dan eens verder op de site.
PS: kinder- en jeugdpraktijk Talent brengt maandelijks gratis Tips uit. Wil je deze ontvangen? Schrijf je dan in via de box hiernaast.
© 2015 Frieda Oud. Alle rechten voorbehouden. Je mag artikelen of delen hieruit elders publiceren, maar alleen met vermelding kinder- en jeugdpraktijk Talent. Stel je mij hiervan op de hoogte?