Leone snapt het voor (g)een meter! – maart 2017

Leone snapt het voor (g)een meter!

maart 2017

Leone zit in groep 8. Rekenen vindt ze moeilijk. “Ik kan het niet. Ik haal al die maten door elkaar. En van de oppervlakte begrijp ik al helemaal niets!”

Lastig onderwerp
Niet alleen Leone, heel veel kinderen vinden het metriek stelsel ronduit lastig. Het zegt ze zo weinig. Wat is een meter? Hoeveel milliliter past er in een liter? Hoe reken je de oppervlakte uit? Lastige vragen voor veel kinderen (en soms ook voor hun ouders).

Lastige vragen
In groep 5 leren kinderen hoe lang een meter is en dat 1 meter gelijk is aan 100 centimeter. In groep 8 pas je die kennis vooral toe. En die stap is best ingewikkeld. Lees deze opgave maar eens:

Joey heeft een tuin van 6 meter lang en 5 meter breed. Hij wil de hele tuin 10 centimeter ophogen. In de zakken aarde die hij gebruikt zit 40 liter. Hoeveel zakken moet hij laten bezorgen?

Weet jij het antwoord?

Leone wist het in elk geval niet. Zoveel verschillende maten! Het maakt haar enorm onzeker. Ze miste het overzicht. Haar vertrouwen op succes was tot het nulpunt gedaald. Ze had letterlijk geen idee wat ze moest doen. Daarom zijn we gestart met het maken van een overzicht.

Hoe ‘groot’ is de maat? 
Het is handig als je een ‘voorbeeld’ van de maten in je hoofd hebt. De punt van je pen is een millimeter dik, de breedte van je pink is een centimeter en een grote stap is een meter. Leone en ik hebben voor iedere maat iets bedacht. Zo heeft ze bij iedere maat een voorbeeld in haar hoofd. Haar tante woont precies een kilometer verderop.

Kun jij dit ook samen met je kind bedenken? Wat ligt bijvoorbeeld een kilometer van jouw huis?

Ezelsbruggetjes!
Ik gebruik vaak ezelsbruggetjes om iets te onthouden. Ook voor het onthouden van de verschillende maten. Lees de volgende zin maar:

Kan het dametje met de centimeter meten?

De eerste letter van elk woord in de zin is de eerste letter van een maat.

Kan (=km) het (=hm) dametje (=dam) met (=m) de (=dm) centimeter (=cm) meten (=mm)

Het is nog handiger als het kind zelf zo’n zin maakt. Een eigen zin onthoud je beter. Leone bedacht: Kan het dappere meisje met de centimeter meten. Deze zin past letterlijk en figuurlijk perfect bij haar!

Met het ezelsbruggetje zette Leone de volgende stap: sommen met meten oplossen. Het ezelsbruggetje gaf haar direct houvast en daardoor kreeg haar zelfvertrouwen een boost. Ze straalde helemaal toen ze de som over Joey had opgelost. “Want ik weet dat de maten ook in de volgorde van de zin staan!” Wat heerlijk om te zien dat ze het nu wist en dat ze in zichzelf geloofde. En dat ze stap voor stap tot de juiste oplossing was gekomen.

Extra tip
Weet je wat ook handig is? Schrijf het rijtje van de maten aan het begin van een toets op. Krijg je dan een vraag over de maten, dan kijk je gewoon naar het rijtje. Je hoeft het dan niet in je hoofd te onthouden. Doe het maar eens!

 

Hartelijke groet,
Handtekening Frieda

 

 

PS: is het rekenen, het lezen of de spelling voor jouw kind lastig? Of heeft jouw kind moeite met het maken van huiswerk? Neem dan eens contact met mij op. Dan kunnen we bespreken hoe we jouw kind kunnen ondersteunen. Kijk maar eens op de site.

One comment

  • Anoniem

    Hoi Frieda,ik ga het eens proberen .Het ezelsbruggetje!
    Weer een duidelijke nieuwsbrief,goed gedaan.
    lfs.M.